czwartek, 7 sierpnia 2014

Transport - to kolejna tematyka mojej dokumentalnej fotografii. Tramwaje, autobusy, pociągi. Motywów komunikacyjnych w aglomeracji Katowickiej od groma, choć tak naprawdę nigdy nie przywiązywałem do tego większej uwagi. W moich rowerowych i pieszych wypadach najczęściej fotografuję wszystko co uznam za istotne a nieco przypadkiem "wjedzie" mi w kadr :) Szczególna dla mnie jest komunikacja tramwajowa: górnośląska sieć tak bardzo momentami różna od innych, bardzo rozległa obszarowo, już od 1894 służy wszystkim nam tutaj. Nieco się skurczyła w latach PRL ale wtedy likwidowano wiele linii tramwajowych w kraju, gdyż nieco mylnie za przyszłościowy transport uznano samochody i autobusy.

 Bytom, centralna pętla, plac Sikorskiego. Mówi się czasem o nim jako o dworcu tramwajowym.
 Katowicki Rynek niemal od zawsze był dużym węzłem tramwajowym. W 2013 w związku z szumną przebudową centrum miasta, zmieniono po raz drugi w historii, całkowicie układ torowy na placu (na zdjęciu tuż po). W tle górnośląski drapacz chmur Altus.
 Katowice, ul. Kościuszki. Tędy linia pobiegła już w 1912, po to aby dowozić katowiczan do parku miejskiego, dziś Parku T. Kościuszki, w tle.
 
Tramwaje są rozumiane w innych częściach Polski jako wytwory typowo miejskie, tymczasem w GOP łączą one poszczególne miasta, przybierając czasem charakter podmiejski, nieraz klucząc po zapomnianych nieco górniczych osiedlach oraz zaroślach... Na foto linia pomiędzy Bytomiem a Zabrzem.

1 komentarz:

  1. Jeśli lubisz podmiejskie klimaty w tramwajach, to spodobają Ci się łódzkie tramwaje podmiejskie, gdańska linia na Stogi i warszawska "dwudziestka" na Boernerowo :-)

    OdpowiedzUsuń