niedziela, 10 sierpnia 2014

Kolejny wpis z cyklu "co uwieczniam". Jednocześnie coraz śmielej dodaję więcej fotografii wraz ze stosownymi opisami. W przyszłości będzie więcej rozmaitych ciekawostek. To sobie obiecałem, aby podzielić się Górnym Śląskiem z innymi takim jakim go widzę przez pryzmat mojego obiektywu.
Kolejna ważka tematyka - kolej. Jeszcze w latach 80. XX w. region gęstej plątaniny torowisk PKP, PMP-PW (tzw. piaskowe) oraz kolei wąskotorowej. Dziś sieć okrojona do minimum. Dziś ostatni oddech w starej jej szacie. Lada dzień pozostaną nam chyba tylko linie magistralne...
Do dziś przetrwały nielicznie stare, magiczne dworce kolejowe - czekają od dawna na swój wyrok, na rozjechanie przez ciężki sprzęt budowlany. Na fotografiach przykładowe obiekty z subregionu zachodniego aglomeracji. To jedne z ostatnich jakie w miarę niezmienionym stanie przetrwały do naszych czasów.
Gierałtowice k. Gliwic. Stacja położona w pewnej odległości od wsi, na co wpływ mają zapewne względy historyczne. To linia Gliwice-Orzesze była pierwszą linią kolejową w okolicy a nie ta przebiegająca tuż obok miejscowości.
 Knurów Szczygłowice. Ot ciekawostka - dworzec jeszcze stoi, choć tory już padły - notabene linia dwutorowa i zelektryfikowana. Została zamknięta parę lat wstecz, przez słynną katastrofę w Kopalni Węgla "Knurów" gdzie zapadł się w głąb ziemi jeden z szybów górniczych. Jak na złość stał tuż obok torów.
Chorzów Stary. W tle wystaje głowica szybu Kolejowy należący do zlikwidowanej Kopalni Węgla "Barbara"
Zabrze Mikulczyce. Kawał solidnej roboty i niemieckiej architektury międzywojnia. I tu rozebrano niemal w całości linię kolejową. To na tej stacji w 1945 Rosjanie ładowali masowo pociągi ze swymi zdobyczami wojennymi, które wraz z tysiącami wywiezionych górników, pojechało do białych niedźwiedzi.
Bytom Bobrek. Gdzie te czasy, gdy przez stację przelatywał ekspres "Latający Ślązak" Berlin-Bytom. I nie był to wcale skład ciągnięty parowozem, tylko najnowocześniejsze spalinowe składy trakcyjne. Tego typu szybkie pociągi kursowały na kilku magistralnych liniach III Rzeszy. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz